followers

Wednesday 19 December 2012

Khalid Al Walid dalam Perang Yarmouk



PERANG YAMOURK


PERISTIWA

Perang Yarmouk juga dikenali dengan Perang Hieromyax atau Battle of Hieromyax oleh cendiakiawan barat. Perang Yarmouk dikenang sebagai antara perang bersejarah di dunia kerana perang ini bukan sahaja menandakan kemerosotan empayar Byzantine di tanah Arab tetapi menunjukkan angkatan tentera yang besar tidak sepertinya akan memenangi peperangan. Ini sememangnya terbukti dalam Perang Yarmouk di mana tentera Islam pimpinan Khalid al-Walid hanya mempunyai kekuatan sekitar 30,000-40,000 manakala tentera Rom Byzantine pimpinan Theodore Trithyrius dan Vahan dengan kekuatan sehingga 240,000. Peperangan ini berlangsung sehingga 6 hari. Dalam peperangan ini, keperwiraan dan kegeniusan Khalid bin al-Walid tersebar ke seluruh tanah Arab. Beliau menggunakan strategi perang 6 hari dengan pelbagai corak taktik.

Beliau telah berjumpa dengan panglima musuh yang bernama Mahan yang dengan angkuhnya merendah-rendahkan moral tentera Islam. Mahan telah berkata :

"Aku tahu kamu semua meninggalkan tanah air kerana terpaksa dan kelaparan. Jika kamu semua setuju, aku akan berikan setiap seorang tentera 10 dinar beserta dengan pakaian dan makanan dengan syarat mereka berangkat pulang dan tahun depan jumlah yang serupa akan dihantar ke Madinah".

Khalid b Al-Walid dengan tegasnya menjawab:

"Kami tidak akan keluar dari negeri kami kerana kelaparan seperti yang engkau sangkakan. Tetapi kami ialah satu kaum yang suka minum darah dan kami tahu tidak ada darah yang lebih lazat dan nikmat seperti darah orang Romawi, sebab itulah kami ke mari"

Setelah itu, Khalid Al-Walid selaku komandan perang beerteriak dengan kuatnya sambil bertakbir "Allahu Akbar" "Marilah kita berebut-rebut mencium bau Syurga". Maka terjadilah peperangan yang amat dahsyat. Anak panah bersimpang siur dan mayat bergelimpangan.

Selaku komander pasukan, Khalid sedar bahawa pasukannya tidak akan mudah memenangi peperangan dalam masa sehari atau dua hari memandangkan pasukan musuh mempunyai kekuatan melebihi 10 kali ganda. Oleh itu, Khalid dan panglima-panglimanya, Abu Ubaydah ibn Jarrah, Amr ibn Ash, Shurahbil al-Hassana, dan Yazid ibn Sufian bersepakat melengahkan musuh-musuh bagi membuatkan mereka kepenatan.

Berikut adalah hari pertama sehingga hari keempat.Tentera infantri Muslim diatur oleh Khalid memanjang sejauh 18km bagi menghadapi tentangan musuh. Formasi yang dilakukan Khalid mirip formasi tentera Hoplite iaitu Phalax. Skuad berkuda di tempat paling belakang bagi menyokong tentera infantri di hadapan. Dengan keyakinan bahawa mereka mampu menewaskan tentera pimpinan Khalid dalam masa sehari, tentera pimpinan Theodore Trithyrius dan Vahan serta panglima-panglima sekutu menyerang habis-habisan ke jantung pasukan Muslim. Namun, ia tidak mampu memecah-belahkan pasukan Muslim. Pasukan berkuda musuh pula langsung tidak berfungsi sebagaimana tentera berkuda Muslim yang sentiasa bergerak ke sayap kiri dan sayap kanan infantri. Itulah kelemahan ketara pasukan Rom Byzantine yang berjaya dimanfaatkan oleh Khalid. Tentera Muslim akan memulakan serangan minor menjelang tengahari dan petang. Pertempuran sedemikian rupa berlarutan sehingga hari keempat pertempuran.

Terdapat cerita hebat disebalik pertempuran hari pertama Perang Yarmouk. Seorang panglima pasukan Rom Byzantine mencabar Khalid untuk pertempuran dual. Khalid bersetuju dengan cabaran itu. Diriwayatkan nama panglima itu adalah George atau Georgius. Maka terjadilah perdebatan di antara kedua-dua panglima besar ini. Perbualan mereka langsung tidak didengar oleh kedua-dua pasukan dek kerana bising bunyi ketukan besi dan pekikan. Masing-masing bertanya apakah yang dibual oleh kedua-duanya. Perbualan Khalid al Walid dengan George adalah seperti berikut :

“Wahai Khalid, jawablah dengan jujur dan jangan berbohong karena seorang yang merdeka tidak akan berbohong dan jangan pula engkau tipu aku karena seorang yang mulia tidak akan menipu orang yang berharap secara baik-baik. Demi Allah, apakah Allah pernah menurunkan sebuah pedang dari langit kepada Nabi-Nya lalu diberikannya kepadamu sehingga setiap kali engkau hunuskan pada suatu kaum engkau pasti bisa mengalahkannya?”

Khalid menjawab, “Tidak.”

“Kalau demikian, kenapa engkau dijuluki pedang Allah?”

“Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mengutus Nabi-Nya pada kami lalu ia menyeru kami, tapi kami lari dan menjauh darinya. Kemudian sebagian dari kami memercayai dan mengikutinya dan sebagian lagi menjauh dan mendustakannya. Mulanya aku termasuk yang mendustakan, menjauh, bahkan memeranginya. Lalu Allah Subhanahu wa Ta’ala melembutkan hati kami dan memberi kami petunjuk sehingga kami mengikutinya. Kemudian beliau bersabda, ‘Engkau adalah pedang di antara pedang-pedang Allah yang Dia hunuskan kepada kaum musyrikin’.”

“Engkau telah jujur,” kata komandan Romawi itu. Lalu ia melanjutkan, “Wahai Khalid, beritahukanku, kepada apa kalian mengajak?”

Khalid menjawab, “Kepada syahadat bahwa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya serta membenarkan segala hal yang dibawanya dari sisi Allah SWT.”

Komandan Romawi itu mulai mendekati Khalid. Ia berkata, “Ajarkan aku Islam.”

Tentera Muslim terkejut apabila panglima bernama George itu bergerak bersama-sama Khalid memasuki khemah tentera Muslim. Rupa-rupanya George telah menerima seruan syahadah daripada Khalid. Kemudian George mendirikan solat sunat bersama-sama Khalid dan selesai solat, beliau berjuang di sisi Khalid sehingga syahid.

Manakala, hari kelima tentera Rom Byzantine cuba untuk berdamai dengan melakukan gencatan senjata namun gagal.

Dan seterusnya ialah pada hari keenam , iaitu dimana Khalid sedar bahawa tentera Romawi mula hilang motivasi, Khalid mengarahkan tenteranya melakukan serang major ke arah jantung tentera Romawi. Khalid pula mengetuai serangan di bahagian sayap dengan melakukan serangan pantas bagi mengejutkan musuh. Serangan seperti ini biasa dipratikkan oleh Alexander the Great yang terkenal dengan kekuatan tentera berkudanya, Hetairoi. Dalam serangan hari terakhir ini, Theodore Trithyrius dan Vahan tersungkur di medan perang.

Ramai di kalangan tentera Islam yang syahid dan tidak kurang pula yang sakit, luka dan cedera. Mereka yang cedera parah, apabila seorang diberikan air, lantas dia berkata rakannya di sebelah lebih memerlukan. Lalu diberikan kepada rakannya, tiba-tiba orang yang keduapun bersikap serupa, lebih mementingkan rakan yang lain, begitulah seterusnya sehinggakan orang memberi air berpusing-pusing di antara mereka tetapi belum ada yang sudi meminumnya. Maka, kesemua mereka mati syahid di medang perang tersebut. Ini membuktikan betapa wujudnya perasaan kasih kepada saudara seperti kasih kepada diri sendiri memang menjadi amalan mereka sebagaimana yang ditarbiahkan oleh Rasulullah SAW.


SIFAT KEPIMPINAN

1) KEMAHIRAN YANG TINGGI

Kemahiran merupakan suatu kefasihan / kecekapan yang diperoleh / diperkembangkan melalui latihan / pengalaman. Kemahiran yang diperoleh melalui dua perkara sama ada secara semulajadi dan dilatih. Semenjak kecil, Khalid sememangnya meminati kuda dan seni pertarungan pedang . Kemahiran berkuda dan kelancaran permainan pedangnya mengerunkan setiap musuh-musuhnya.. Di samping beliau juga mempunyai kemahiran dalam ilmu mempertahankan diri dan taktik ketenteraannya.

Dengan adanya kemahiran berkudanya, beliau mengetuai serangan di bahagian sayap kanan dengan melakukan serangan pantas bagi mengejutkan musuh. Keadaan ini menyebabkan Theodore Trithyrius dan Mahan tersungkur di medan perang.


2) MENTAL YANG KUAT

Mental beliau sangat kuat di mana beliau tidak sedikit pun termakan dengan kata-kata Mahan iaitu panglima musuh. Beliau telah berjumpa dengan panglima musuh yang bernama Mahan yang dengan angkuhnya merendah-rendahkan moral tentera Islam. Mahan telah berkata :

"Aku tahu kamu semua meninggalkan tanah air kerana terpaksa dan kelaparan. Jika kamu semua setuju, aku akan berikan setiap seorang tentera 10 dinar beserta dengan pakaian dan makanan dengan syarat mereka berangkat pulang dan tahun depan jumlah yang serupa akan dihantar ke Madinah".

Khalid b Al-Walid dengan tegasnya menjawab:

"Kami tidak akan keluar dari negeri kami kerana kelaparan seperti yang engkau sangkakan. Tetapi kami ialah satu kaum yang suka minum darah dan kami tahu tidak ada darah yang lebih lazat dan nikmat seperti darah orang Romawi, sebab itulah kami ke mari"

Setelah itu, Khalid Al-Walid selaku komandan perang beerteriak dengan kuatnya sambil bertakbir "Allahu Akbar" "Marilah kita berebut-rebut mencium bau Syurga". Maka terjadilah peperangan yang amat dahsyat. Anak panah bersimpang siur dan mayat bergelimpangan.

Kata–kata Mahan itu lansung tidak meninggalkan kesan kepada beliau dan pasukan tenteranya, malah menaikkan lagi semangat untuk meneruskan perjuangan itu.

3) TABLIGH

Tabligh ertinya menyampaikan. Segala firman Allah SWT yang ditujukan oleh manusia, disampaikan oleh Baginda. Tidak ada yang disembunyikan walaupun ianya menyinggung Baginda sendiri.

Sifat ini dapat dilihat apabila seorang panglima Rom telah memeluk Islam dan mati syahid. Pengislaman George iaitu paglima Rom telah mengejutkan pasukan tentera Rom. Khalid telah mengislamkan George dengan hanya perdebatan antara mereka. Perdebatan yang didebatkan adalah tentang pedang yang digunakan oleh Khalid sehingga menyebabkan setiap peperangan beliau menang. George mempersoal bahawa tuhan kah yang menurunkan pedang sehingga setiap peperangan yang disertainya menang.

Khalid menceritakan hal yang sebenarnya, di mana beliau dahulunya mendustakan Allah swt dan berlaku kejam. Namun, Allah swt telah membuka pintu hatinya sehingga beliau mngucap dua kalimah syahadah. Disini, menunjukkan bahawa Khalid telah menyebarkan dan menyampaikan dakwahnya kepada panglima Rom tersebut, sehingga pintu hatinya juga terbuka untuk memeluk Islam.

setakat ni sahaja ,, penulisan sy tentang sifat kepimpinan Khalid Al Walid ,, dalam perang yang disertainya..


1 comment:

oppss!!! jgn lupa komen kat bawa nih taw :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Old Pink Turtle